Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 15

+ Sejarah

       Zaman sekolah dulu, aku tak suka sejarah. Cekgu yang mengajar masa tingkatan 1 sampai 3 nama nya cekgu Alwi (bukan nama sebenar). Pastu cekgu masa tingkatan 4 dan 5, cikgu tu pompuan nama Pn.Asmah (bukan nama sebenar). Satu hari, aku kena panggil dengan cg. Asmah ni. Dia macam consult aku la haritu. Sebab nya aku tak hantar-hantar buku nota dia. Jadi mestilah dia mintak penjelasan dulu. Aku pon cakap la tipu sana sini. Tapi aku tahu dia tahu. Yang aku kelentong je sebenanya. Maafkan saya cekgu. SO dia bagi peluang. Dia mintak aku siapkan dalam masa seminggu. Sebab nak jage hati die, bertungkus lumus la aku buat. Tebongkok-bongkok jugak tiap malam nak siapkan bende alah tu. Lepas tu, aku hantar dengan senyum simpul. Dia cakap, dia doakan aku boleh jawab soalan pekse. Aku suka. Sebab dia bagi perhatian lebih kat aku. Pasan jela kan. Pastu,aku study je sebelom pekse walau pun macam meluat je baca buku sejarah tu, tapi aku cuba jugak telan. Tiba hari kua result, terang-terang aku kantoi. Dapat gred dari Denmark. D. Sadis abes dah tu aku rase. Kemudian, aku sendiri pegi carik dia. Aku cakap aku sedih sangat sebab macam-macam dah usaha tapi tetap tak dapat apa. Dia tanya aku. Apa niat aku yang sebenar? Aku terdiam. Selalu aku akan tanya macam-macam. Niat apa?Pasal apa? Tapi tak. Aku diam je. Lepas tu, aku mintak maaf dengan ckgu tu. Sambil sebut nama aku, dia cakap "Jangan la sedih-sedih. Nilai diri kat mana yang salah. Betol kan balik dan cuba lagi sedaya boleh. Saya pecaya kamu mampu buat lebih baik". Happy ending nya, aku dapat 2A ok untuk SPM dan kalau tolak tepi segale usaha, aku rase kpercayaan dia pada aku tu yang bagi aku harapan sebenarnya. Harapan yang walau apa aku buat pn, bukanlah sia-sia sebab sekurang-kurangnya aku tahu dia pecaya kan aku.

      Setiap pekenalan dan petemuan, punya pengajaran buat aku. Tak kira lah kawan ke, kapel ke, roomate ke, pakcik jual buah ke, makcik jual kaen ke, apa jenis hubungan lah. Confirm ada pengajaran. Contohnya, kau masok pasar nak beli kain batek, kau pilih satu slot yang kain dia lawa-lawa. Dia punya promote kalah Miss Peagant promote diri. Yelah, kau pulak bendul angguk je. Lepas pilih bayar semua kau balik rumah. Kau baru pasan kain batik tu tak simetri. Hodoh. Tapi tak boleh tukar dah. Pengajaran buat kau, cek simetrikal dulu. Okeh dah. Ini contoh saje.

moral of entry : your belief in someone gives them hopes. And I've found someone who teaches me beautiful things and precious one. Have you?

No comments:

Post a Comment